Friday, March 19, 2010

Bnei Yisaschar on the Names of the Months


I meant to post this by Rosh Chodesh...anyway I though it was very interesting.

שמות החדשים עלו עמהם מבבל. כן אמרו רז"ל [ירושלמי ר"ה פ"א ה"ב], ויצא להם זה מדלא נמצא שום שם חודש בדברי נבואה רק בכתובים במגילת אסתר בעזרא ונחמיה, ונראה לי דודאי שמות החדשים נתקבלו ג"כ מסיני, רק שהיה בבחינת תורה שבעל פה, דהרי נזכרו השמות של חדשים בתרגום [עי' תרגום יונתן בראשית ח כב] והתרגום נתקבל בסיני כידוע [מגילה ג א], אבל התרגום הוא תורה שבע"פ אבל לא ניתנו לכתוב בכתב עד שבאו לבבל, ואעפי"כ לא נמצא בכתובים אצלנו שמות כל החדשים, ואי"ה נדבר מזה אם יהיה הש"י בעזרינו, והנה בירושלמי [שם] אמרו שמות החדשים ושמות המלאכים עלו עמהם מבבל, והוכחתם בודאי הוא ג"כ כנ"ל מדלא מצינו שום שם למלאך בדברי נביאים הראשונים רק בדניאל [ח טז, י יג] נזכרו מיכאל וגבריאל, ומה שיש לי לומר כעת בדרך אפשר דהנה בבבל היתה אסיפת דור הפלגה שאמרו הבה נבנה לנו עיר וגו' וראשו בשמים ונעשה לנו שם וכו' [בראשית יא ד], והנה רצו להגביר המרכבה טמאה בשמות הקליפות שהיו בקיאים בשמות ובנו את המגדל כפי חכמתם כל חלק וחלק כפי החדש [לקו"ת פ' נח], והנה בלל הש"י שם שפת כל הארץ ולא ידעו שמות החדשים והשרים של המרכבה טמאה שרצו להגביר כפי מזל כל חדש וחדש, והנה ידוע גליות ישראל בכל האומות ובכל מקום הוא לתקן ולברר הניצוה"ק שבכל מקום והם מבררין הטוב מן הרע כידוע [לקו"ת פ' תצא], והנה גלו בראשונה לבבל אשר שם פגמו דור הפלגה ונתבלבל לשונם ולא ידעו שמות החדשים והשרים כנ"ל, הנה ישראל תקנו בגלותם, על כן שמות החדשים והמלאכים עלו עמהם מבבל, ואי"ה עוד חזון למועד להאריך בדברים אלו והש"י יעזרי. 


And more specifically on the name of Nissan:
ניסן. שמו נודע בשערים, והוא בכתובים במגילת אסתר [ג, ז], ופירושו נודע נקרא ניסן חודש של ניסים נגלים מוגבהים למעלה מן הטבע והשכל, חודש אשר הוא מוכן לניסים מששת ימי בראשית ליל שמורים הוא לה' להוציאם מארץ וכו' הוא הלילה הזה לי"י שמורים לכל בני ישראל [שמות יב מב] לגאלנו בגאולה העתידה במהרה בימינו, והנה מש"ל אשר שמות החדשים ודאי היו מקובלים מסיני אבל היה בבחינת תורה שבע"פ, ובבבל ניתנו לכתוב גם בבחינת תורה שבכתב, הנה בשם החודש הזה הראשון לכל חדשי השנה יתכן שפיר נקרא ניסן על שם נס, והנה ידוע מכוונת האריז"ל [ע"ח שער הכללים פי"א] נ"ס כוונתו אדנ"י מ"ה (כתב ובעל פה), ועוד יתבאר אי"ה. 

No comments: