Saturday, August 18, 2012

Children of Hashem, Don't Cut Yourselves!


דברים פרק יד
(א) בנים אתם ליקוק אלהיכם לא תתגדדו ולא תשימו קרחה בין עיניכם למת:
(ב) כי עם קדוש אתה ליקוק אלהיך ובך בחר יקוק להיות לו לעם סגלה מכל העמים אשר על פני האדמה:

אבן עזרא דברים פרק יד
(א) תתגודדו - כטעם ושרט לנפש (ויקרא יט, כח), מגזרת על כל ידים גדודות (ירמי' מח, לז). ולא תשימו קרחה - כמשפט הגוים עד היום הזה. וטעם בנים - אחר שתדעו שאתם בנים לשם והוא אוהב אתכם יותר מהאב לבן, אל תתגודדו על כל מה שיעשה, כי כל אשר יעשה לטוב הוא. ואם לא תבינוהו כאשר לא יבינו הבנים הקטנים מעשה אביהם רק יסמכו עליו, כן תעשו גם אתם, כי עם קדוש אתה, ואינך כשאר כל הכנענים, על כן לא תעשה כמעשיהם.

רמב"ן דברים פרק יד
(א-ב) ולפי דעתי כי טעם "עם קדוש" הבטחה בקיום הנפשות לפניו יתברך, יאמר אחרי שאתה עם קדוש וסגלת ה' ולא ישא אלהים נפש וחשב מחשבות לבלתי ידח ממנו נדח, אין ראוי לכם להתגודד ולהקרח על נפש ואפילו ימות בנוער. ולא יאסור הכתוב הבכי, כי הטבע יתעורר לבכות בפירוד האוהבים ונדודם אף בחיים. ומכאן סמך לרבותינו (מו"ק כז ב) באסרם להתאבל על נפש יותר מדאי:

ספורנו דברים פרק יד
(א-ב) בנים אתם לה' אלקיכם- לא תתגודד, שאין ראוי להראות תכלית הדאדגה והצער על הקרוב המת כשנשאר קרוב נכבד ממנו במעלה ובתקות טוב, לפיכך אתם "בנים לה'", שהוא אביכם קיים לעד, אין ראוי שתדאגו ותתאבלו בתכלית על שום מת.
ולא תשימו קרחה בין עיניכם למת כי עם קדוש אתה- וגם כן אין להצטער מאוד בשביל נזק מגיע למת במיתתו. כי עם קדוש אתה- מזומן לחיי העולם הבא, אשר שעת קורת רוח בהם יפה מכל חיי העולם הזה.   

No comments: